Likwidacja barier, czyli pomoc osobie niepełnosprawnej w miejscu jej zamieszkania finansowana ze środków PFRON, ma na celu przede wszystkim umożliwienie lub ułatwienie osobie niepełnosprawnej kontaktu z otoczeniem, wykonywania podstawowych codziennych czynności i aktywne funkcjonowanie.
Przepisy rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie określenia rodzajów zadań powiatu, które mogą być finansowane ze środków PFRON, nie definiują zakresu żadnej z barier.
Zgodnie z interpretacją Biura Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych wyróżniamy 3 rodzaje barier:
- bariery architektoniczne to przeszkody występujące w budynku i w jego najbliższej okolicy, które ze względu na rozwiązania techniczne, konstrukcyjne lub warunki użytkowania, uniemożliwiają lub utrudniają swobodę ruchu osobom niepełnosprawnym,
- bariery techniczne to utrudnienie wynikające z braku zastosowania lub niedostosowania, odpowiednich do rodzaju niepełnosprawności, przedmiotów lub urządzeń. Likwidacja tych barier powinna powodować sprawniejsze działanie osoby niepełnosprawnej w społeczeństwie i umożliwić wydajniejsze jej funkcjonowanie,
- bariery w komunikowaniu się to ograniczenia uniemożliwiające lub utrudniające osobie niepełnosprawnej swobodne porozumiewanie się i/lub przekazywanie informacji.
Kto może ubiegać się o dofinansowanie?
- osoby niepełnosprawne, mające trudności w poruszaniu się - o likwidację barier architektonicznych,
- osoby niepełnosprawne (jeżeli jest to uzasadnione potrzebami wynikającymi z niepełnosprawności) - o likwidację barier w komunikowaniu się i technicznych.
Gdzie złożyć wniosek o likwidację barier?
Pisemny wniosek o dofinansowanie likwidacji barier osoba niepełnosprawna składa w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie (PCPR), właściwym dla jej miejsca zamieszkania.
Co powinien zawierać wniosek o likwidację barier?
- Imię i nazwisko,
- adres zamieszkania,
- numer PESEL i numer NIP (jeżeli został nadany),
- cel dofinansowania,
- oświadczenie o wysokości dochodów i liczbie osób pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym,
- nazwę banku i numer rachunku bankowego,
- miejsce realizacji zadania i cel dofinansowania,
- przewidywany koszt realizacji zadania,
- termin rozpoczęcia i przewidywany czas realizacji zadania,
- informację o ogólnej wartości nakładów, dotychczas poniesionych przez wnioskodawcę na realizację zadania, do końca miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym składany jest wniosek - wraz z podaniem dotychczasowych źródeł finansowania,
- udokumentowaną informację o innych źródłach finansowania zadania,
- informację o kwotach przyznanych wcześniej środków Funduszu z określeniem numeru zawartej umowy, celu i daty przyznania dofinansowania oraz stanu rozliczenia,
- wysokość kwoty wnioskowanego dofinansowania ze środków Funduszu.
Jakie załączniki do wniosku będą potrzebne? Komu przysługuje dofinansowanie? Jaka jest wysokość dofinansowania? Te i więcej informacji można znaleźć na stronach PFRON.